Holmes, Brian, Gerald Read, and Natalya
Voskresenskaya
1995 Russian  Education:  Tradition  and
Transition. New York: Garland Publishing.

Kliebard, Herbert
1986 Struggle for the American Curriculum,
1893-1958. Boston: Routledge & Kegan Paul.

Korth, Britta
2004 “Education and linguistic division in
Kyrgyzstan.” In: The Challenge of Education
in Central Asia, S. Heyneman and A.

RESEARCH REPORTS 19

DeYoung, eds., pp. 97-111. Greenwich,
Conn.: Information Age Publishing.
Merriam, Sharan
1998 Qualitative Research and Case Study
Applications in FEducation. San Francisco:
Jossey-Bass.

Olcott, Martha Brill

1995 The Kazakhs. Stanford: Hoover Institution
Press.

Spradley, James P.
1979 The Ethnographic Interview. New York:
Holt, Rinehart and Winston.

Central Asia’s Restrictive Media System'

Olivia Allison, Research Assistant, Department of Religious Studies, Rice University, Houston, Tex., USA,

pallison@alumni.rice.edu

Central Asian non-state media is trapped in a system
of problematic and unfairly enforced laws. This
paper argues that this increasingly paralyzing media
situation is the fault of both the Central Asian
governments and the non-state media outlets. On one
hand, media controls have been engineered for the
personal benefit of each country’s political
leadership — specifically, for the president and his
tfamily but extending to other members of the elite.
In order to stay in power, the elites silenced
opponents, and this silencing is the defining feature
of the media environment, which in places resembles
a “party press” environment, especially in
Kazakhstan (Allison 2004). Currently, in all Central
Asian countries, state-controlled media have a
virtual monopoly on broadcast media and huge
segments of print media. Becanse of governmental
meddling in commercial enterprises, fewer
businesses  remain free of  governmental
manipulation each year, prompting ever-fewer

' This paper was produced during the author’s term as
Zetf Fellow, Rice University, 2003-2004. For a fuller
evaluation of this topic, see the full-length version of the
paper, available from the author. The paper explains
recent draft media laws and important court cases and
gives a full thematic evaluation of media legislation,
Local NGOs deserve special acknowledgement: the
Kazakhstan, Tajikistan and Uzbekistan offices of
Internews Network, and the Kyrgyzstan NGO Public
Association “Journalists.” The author also thanks the
journalist trainers Jack Ronald and George Krimsky of the
International Center for Journalists.

businesses to advertise in non-state-affiliated media
outlets. At the same time, most media outlets, state-
controlled and independent alike, regularly discobey
the existing laws because of legal illiteracy and
negligence, as well as because of the highly corrupt
Central Asian business/political environment, which
often necessitates illegal practices. This business and
media takeover and regulation is a systematic
approach to media control, facilitated by journalists’
illegal actions.

This paper is the result of a year-long study of
press freedom in Central Asia for a post-
undergraduate fellowship from Rice University.
During this time, work was conducted in four post-
Soviet Central Asian countries -—— Kazakhstan,
Kyrgyzstan, Tajikistan and Uzbekistan — including
meetings with several hundred newspaper editors,
TV and radio station producers, journalists,
nongovernmental  organizations,  governmental
bodies and press-freedom and human-rights groups.
I conducted interviews usually in Russian, and
occasionally in English, depending on the
interviewee. In each country, I interviewed many of
the journalists who experienced press-freedom
violations as cited in monitoring conducted by
groups like Adil Soz (Kazakhstan), Public
Association Journalists (Kyrgyzstan) and Internews
(Uzbekistan and Tajikistan), T also interviewed
journalists from state-owned and state-affiliated
media outlets to get a diversity of opinion. Like
Peter Krug and Monroe Price’s “Enabling
Environment” paper (2000) and Ivan Sigal’s (2005)




20 CENTRAL EURASIAN STUDIES REVIEW e Vol. 5, No. 1 = Winter 2006

and Eric Johnson’s (1998) earlier reports on media
law, this paper is based on a thematic approach. T
devised a list of questions examining the following
seven media law topics: media registration,
frequency licensing, censorship, access to
information, libel/defamation, taxes, and
ownership/monopolies. To conserve space, 1 will not
examine each of these topics individually but will
instead briefly discuss the basic legislative
environment, governments’ selective enforcement
and journalists’ irresponsibility.

In examining regional media-law tendencies, 1
show that the governments of the region have shared
similar trajectorics of media development. However,
I also consider recent events, like Uzbekistan’s and
Tajikistan’s crackdown on media and Kyrgyzstan's
revolution, to discuss the future of the media in
Central Asia. I ultimately argue that although these
changes seem significant, they are not changing the
actual media system.,

It is necessary to differentiate among the terms
“independent,” “privately owned” and
“oppositional” when referring to players in the
Ceniral Asian media environment. While many
newspapers and media are privately owned, few are
independent. The term “independent” connotes a
freedom of thought or lack of bias that is simply
difficult to find in these countries, as media-outlet
owners dictate content and slant to a large degree.
Many privately owned media outlets are extremely
pro-governmental because their owners are members
of the ruling elite. On the other hand, there are
several oppositional media outlets in each country,
and many of these are owned by opposition
politicians; thus, while their content is not pro-
governmental, the journalists are still propagandistic
tools of certain political figures (Krimsky 2002). If
there are any truly independent media outlets in
Central Asia, they are most likely to be found in
smaller cities, where political stakes are usually
lower.

As a regional trend, most Central Asian media
laws follow the 1990/1991 USSR Law “On mass
media,”? which, although replaced by later laws in
most post-Soviet countries, granted more freedom
than previous Soviet legislation but still contained
significant limitations on press freedoms. Like the

* For the purposes of this paper, I translate the Russian-
language title of the law, Zakon “O SMI” as “Law ‘On
mass media,’” although some sources have translated the
law as “On the media.”

current laws, the 1990 law contained prohibitions of
the “abuse of freedom,” as well as other specific
Jimitations on publication of materials that call for a
change to the constitutional order. The 1990 law,
however, forbid media monopolies (Article 7), an
article that could be useful now.

Kazakhstan has an entirely new law “On mass
media,” adopted in 1999 and amended in 2001 (see
fuller explanation of this law below), although
sections of the 1999 law still mirror the structure and
wording of the Soviet law. Kazakhstan almost
passed a controversial law in spring 2004, giving the
government more power to interfere in media
outlets’ affairs and calling for stricter ownership and
editorial restrictions. Nazarbaev vetoed it, however,
in a publicity stunt. Kazakhstan’s government and
media groups are currently wrangling about a new
media law, but so far there has been more talk than
action on this topic. In Kyrgyzstan, a newer law
adopted under Akaev is even more similar to the
Soviet law. Post-revolution legislation in Kyrgyzstan
includes draft laws to turn the state-owned media
outlets outside the capital into a “public” TV
channel, but specifics of the law — like whether
public or state TV will control the transmitters —
remain problematic. Tajikistan and Uzbekistan have
amended the 1990-91 laws and have passed
additional laws regulating the media sphere, but
most of the media law structure remains a monument
to bygone Soviet days. Uzbekistan’s media laws also
include a long list of decrees “having the weight of
law,” which make it difficult to keep up with the
current legal environment. The other countries use
this tactic as well, but to a lesser degree. In
Tajikistan, there has been no revision of the media
laws in several years, despite long debates in
parliament about these Jaws. In Uzbekistan, any new
law usually requires more registration and more
financial and political restrictions on media outlets.

Selective Governmental Enforcement

After apalyzing all the segments of Central Asian
media law — from monopoly law to censorship
practices — a bleak picture emerges. These are not
individual court cases or individual newspaper
closings: all regulatory bodies are still fully state-
run, and for the last 14 years, they have devised a
complete system of biased law enforcement. Ivan
Sigal writes of Kazakhstan, in his 2000 report for
Communications Law in  Transition, that the
regulations in Kazakhstan have been crafied to
restrict access to those in power and to force media

o



outlets into a “semi-legal state.” Sigal writes this
about Kazakhstan, but it is true of all four countries
studied. There are essentially no repercussions for
governments’ actions, and they win almost all
baitles with opposition and independent media.
While journalists are often guilty of the charges
brought against them, that is only half of the story.
Independent or oppositional journalists are guilty of
the same infractions that pro-governmental
journalists commit, but only the former are
punished.

Although all Central Asian media laws forbid
censorship, Uzbekistan had an official censor until
May 2002, and the Ministry of Defense has required
pre-publication review of all media reports
concerning military issues. In all four countries
considered in this study, self-censorship is
pervasive, and most journalists say they cannot write
about corruption, business dealings, health risks, real
economic figures, ethnic problems, and gender
issues (Morfius 2004). While some of these claims
of censorship are exaggerated because of a lingering
culture of fear, many journalists do face prosecution
for writing these types of articles.

It is difficult to succinctly convey the level of
pressure media outlets face from all sources. First,
there is financial pressure, stemming from the many
taxes required of all businesses, including the media.
In Tajikistan and Kyrgyzstan, editors claim they
have at least 10 to 15 taxes on their already-meager
profits. Second, these journalists face a lack of
available official information because laws forbid
publication of “state and business secrets,” as well as
government activities pertaining to ‘“national
security.” Even business ownership remains a closed
topic, so the simplest business articles become
almost impossible to write.

For the most persistent critics of each
country’s regime, the government adopts a series of
attacks designed to entirely neutralize the outlet. The
Respublika/Assandi Times office in Almaty has
faced dozens of lawsuits, and its offices were fire-
bombed in 2002. The 2002-2003 draft media law,
which Kazakhstan’s President Nazarbaev eventually
refused to sign., included a provision specifically
devised to thwart this paper: no media outlet would
be allowed to have a foreigner as its editor in chief,
Respublika’s main editor, Irina Petrushova, is a
Russian citizen, and she lives in Moscow because
she is threatened with imprisonment if she returns to
Kazakhstan. Difficulties for the Tajikistani
independent newspapers Ruzi nav and Nerui sukhan

RESEARCH REPORTS 21

are similar; they have faced invasive inspections and
charges from tax inspectors, the Ministry of Culiure
and the court system (Kimmage 2004), which
sentenced Nerui sukhan’s editor to a prison sentence
in August 2005 (EurasiaNet 2005). Although
theoretically Ruzi nav had acted within the confines
of the media laws — even within the tax laws so
frequently violated — the government’s tactics lie
even beyond their manipulation of media law. The
newspaper is still closed. Teaching professional
standards and correct legal practices to journalists
rarely helps because the government can turn off
their electricity, refuse to print the newspaper or
harass their advertisers.

Irresponsible Journalism and Rule-
Breaking

Central Asia’s laws are written such that they are
extremely easy to enforce against independent
media, and these unfair laws are enforced one-
sidedly. But in the past, journalists have not guarded
against prosecution by following ihe laws or
becoming financially independent. Journalists often
disobey the laws and prepare unethical stories, and
media outlets do not attempt to garn profits.

Illegal actions by media are sometimes
intentional and sometimes inadvertent. Minor
oversights, such as not sending “control copies™ —
copies of the paper they are required to send to the
national library and various ministries — lead to
registration revocation. Other violations are more
intentional. Tax evasion is rampant. For the
government, charging media outlets with back-taxes
is a fast way to close them down; if a media outlet
goes bankrupt after these fines, there is no court
battle and thus no lengthy process. In addition,
journalists’ materials are frequently libelous by
Western standards, and usually lacking many facts;
they would not stand up in Western courts any more
than they do in Central Asia. These are generalities,
and not all Central Asian media outlets commit all of
these infractions. But many commit one or more of
them.

While not strictly a violation of any existing
Central Asian media law, editors and journalists
often violate international codes of journalism ethics
by taking paid articles, also called “PR” or “ordered”
articles, primarily from various politicians and
businessmen, which either promote the requestor’s
business interests (“white PR™) or criticize their
opponents (“black PR”). There are no accurate
estimates of how many stories in a newspaper or on



22 CENTRAL BEURASIAN STUDIES REVIEW e Vol. 5, No. 1 « Winter 20006

a TV or radio station are paid, and they are never
marked as being paid-for, but the practice is
widespread. Although supplemental income is
necessary because of journalists’ low salaries, this
practice is public knowledge and has seriously
harmed media outlets’ credibility.

Some journalists and editors are in a cycle of
giving and taking bribes to cover up their and others’
infractions. This contributes to the corruption in the
region, which they also complain about, and it too
reduces their credibility. Tajikistan journalist Jovid
Mukim bemoaned the situation, saying, “At any
given point [the government] can criticize or punish
a newspaper hecause everyone is corrupt.”3

“Independent” and opposition papers — who
generally classify themselves as “social-political”
newspapers — are low-circulation newspapers, not
only because they are oppressed but also because the
general population is either unaware of or
uninterested in the material they print. Most political
newspapers do not contain the diversity of material
that attracts an average reader, and these “social-
political” newspapers adhere to a verbose style using
long paragraphs. Kyrgyzstan’s most popular
newspaper is Vechernii Bishkek not because the
newspaper has more professional news articles but
because it has the most classified ads and a wider
range of topies. One grant-funded newspaper in
Kyrgyzstan is rumored to not even attempt to
circulate all of the copies of a given edition, despite
its already-low circulation.

Many media outlets show an aversion to
running advertisements. Media laws stipulate that a
newspaper can fill 20 to 40 percent of its print space
with advertisements, and a broadcast station 10 to 30
percent of its broadcast time, depending on whether
they are state or privately owned outlets. No media
outlet — besides those dedicated exclusively to
advertising — comes close to these limits., When
asked, many editors complain that advertisers refuse
to advertise in independent media because of state
pressure. They claim that if a business advertises in
privately owned media, tax inspections will ensue.
While this is likely true in many cases, the low
circulation of these social-and-political newspapers
provides another explanation.

Finally, many Central Asian journalists are
unprofessional in their articles and in their public
behavior, Journalists often demand information from

3 Personal interview with Jovid Mukim, March 21, 2004.
Dushanbe, Tajikistan. :

the information agencies of different ministries or
businesses. If they are told to wait untii the next
day,” journalists claim they were deprived of this
information, even when they do not return to collect
it at the promised time. In press freedom monitoring
reports, many complaints lodged are of this nature.

Conclusions

Central Asian governments are increasingly unlikely
to change their laws to comply with international
standards. Even if the laws were changed, most of
the problem lies in the total dependence of the court
system on the president and national government,
which would not change. This factor by itself could
allow the continued levying of exorbitant fines on
media outlets in libel and defamation cases. Few
figures’ reputations are worth several billion dollars,
so requests of such alarming amounts have the sole
purpose of closing media outlets through
bankruptcy. Decriminalized libel will not change
this fact; only an independent judiciary will improve
this situation — and this seems unlikely in the near
future {(Central Furopean and FEurasian Law
Initiative 2003: 2). In addition, equal rights should
be granted to state-owned and privately owned
media. Although such a provision may not
immediately improve the situation, it would provide
recourse in the law for appeal if independent and
oppoasition outlets are not treated fairly. Furthermore,
without an independent agency for licensing,
registration and journalist accreditation, journalists
will remain beholden to the government for their
very right to work.,

Uzbekistan has recently used far harsher
tactics than its neighbors (except Turkmenistan) in
dealing with the press, although Tajikistan’s media
also face renewed pressure in the run-up to 2006
presidential elections. Kazakhstan’s media outlets
face a continuing onslaught of libef and defamation
cases. Printing presses refuse to print or distribute
certain material from critical media outlets, which is
a more overt example of pressure. Kyrgyzstan’s
media have the most hopeful situation, but recent
articles by Institute for War and Peace Reporting and
EurasiaNet cast doubt on President Bakiev’s benign
intentions for the media (Sadybakasova 2005).

In Kyrgyzstan, Bakiev has expressed some
desire to rid the country of most of its state-owned

* According to Central Asia’s media laws, official entities
have five to 30 days to respond to such requests,
depending on the country.




media. The proposed laws on creating a public
television channel are a promising development, if
this plan actually eliminates state-controlled
television in favor of a fairer public television
station. Along these lines, in Azerbaijan, the public

television station was recenily commended for

' having relatively balanced coverage of the country’s
" recent controversial election (Abbasov and

* Muradova 2005). In addition, a December 2005

© Bakiev decree put two national state-owned

" riewspapers, Slove Kyrgyzstana and Kyrgyz tuusu,
“up for sale. Despite this, some fear that these
newspapers will only be sold to entities with ties to
the new elite (Orozobekova 2005). If Kyrgyzstan's
other television stations remain or become controlled
by Bakiev's circle, the revolution will have no
positive result for the media.

Although all four countries worked to prevent
regime change, such regime change has indeed
happened — in Kyrgyzstan, in spring 2005. The
remaining Central Asian countries will work to
prevent spillover from those events — this is seen in
Tajikistan’s crackdown and in Uzbekistan’s
continually harsher policies. It is also possible that
Bakiev, like other Central Asian presidents, will
work to prevent regime change in the future,
although he may have to work harder now that
protest-driven revolutionary mentality has arrived in
Kyrgyzstan. Thus, although it initially appears that
the four countries have new and differing attitudes
toward their media, there have been no major
changes to the selective-enforcement system. There
is no indication various branches of the government
will stop harassing journalists, so there is no
indication that this new era in Central Asian politics
will change anything. Rather, regimes will continue
to diminish the region’s possibility of developing
more independent media.

References

Abbasov, Rufat, and Mina Muradova
2005 “Azerbaijan: Television is a campaign
battleground,” EurasiaNet, October 28, 2005.
http://www .eurasianet.org/departments/
civilsociety/articles/eav102805a.shtml.

Allison, Olivia
2004 “Media bias mars Kazakhstan’s election
campaign,” EurasiaNet, September 16, 2004,
http://fwww .eurasianet.org/departments/
insight/articles/eav091604.shtml.

RESEARCH REPORTS 23

Central European and Eurasian Law Initiative
2003 “Kazakhstan: Judicial Reform Index.”
ABA/CEELL Promoting the Rule of Law,
February 2004, Washington, D.C.. American
Bar  Association/Central  European and
Eurasian Law Initiative,
http://www .abanet.org/ceeli/publications/jri/
jri_kazakhstan.pdf.
EurasiaNet
2005 “Opposition under pressure in Tajikistan,”
FurasiaNet: Eurasia Insight, Sept. 19, 2005.
http://www eurasianet.org/departments/
insight/articles/cav091905aru.shtml.

Johnson, Eric
1998 “Defining a good media law,” Democracy
Dialogue Newsletter, July 1998, pp. 2-3.

USAID.

Kimmage, Daniel

2004 “Analysis: Tajik independent newspaper
waiting for a new day,” Radio Free
Europe/Radio  Liberty and  EurasiaNet,
November 19, 2004.
http://www .eurasianet.org/departments/
civilsociety/articles/pp112104.shtml.

Krimsky, George
2002 “Struggle and promise: The independent
media of Central Asia,” Central Asian Media
Representative, June 2002, Almaty.

Krug, Peter, and Monroe E. Price

2002 The Enabling Environment for Free and
Independent  Media:  Contribution o
Transparent and Accountable Governance.
Occasional Papers Series. USAID Center for
Democracy and Governance.
http://www_nsaid.gov/our_work/
democracy_and_governance/publications/
pdfs/pnacm006.pdf

Morfius, D.

2004 “O  chem  zapreshchaetsia pisat’ v
Uzbekistane? Detalnyi obzor ‘zapretnykh
tem’ SMI publikuet” [What is it forbidden to
write about in Uzbekistan? A detailed review
of “forbidden themes” of the media is
published], Arena, Tashkent: Committee for
Freedom of Speech and Expression.
http://www freeuz.org/analysis/?id1=163 h

Orozobekova, Cholpon
2005 “Privatising the state press in Kyrgyzstan,”
Reporting Central Asia, 427, Institute for War
and Peace Reporting, December 17, 2005.




24 CENTRAL EURASIAN STUDIES REVIEW & Vol. 5, No. 1 « Winter 2006

http:/fwww.iwpr.net/?p=rcads=t&o=258746&
apc_state=henirca200512

Sadybakasova, Astra
2005 “Kyrgyz  prosecutor  attacks  media
‘distortions,”” Reporting Central Asia, 423.
Institute for War and Peace Reporting,,
November 25, 2005,
http://www.iwpr.net/?p=rca&s=f&o0=258305&
apc_state=henirca200511

Sigal, lvan

2000 “Kazakhstan,” Communications Law in
Transition Newsletter, 1 (7), September 4,
2000. Oxford: Oxford University, Programme
in Comparative Media Law and Policy.
http://pemlp.socleg.ox.ac.uk/transition/
issue(f7/kazakhstan.htm

Political Islam in Southern Kazakhstan: Hizb ut-Tahrir

Emmanuel Karagiannis, Posidoctoral Researcher, Solomon Asch Center for Study of Ethnopolitical Conflict,
University of Pennsylvania, Philadelphia, Pa., USA, mkaragiannis @yahoo.com

During the 1990s, the government of Kazakhstan
came to believe that the country was immune fo
political Islam, due to its large territory, multi-ethnic
and multi-religious population and the booming oil
economy. This view has been challenged recently by
the emergence of Hizb ut-Tahrir al-Islami (the
Islamic Party of Liberation — hereafter Hizb ut-
Tabhrir) in southern Kazakhstan.

Hizb ut-Tahrir was founded in 1953 by
Taqiuddin an-Nabhani, an Islamic scholar of
Palestinian origin, in East Jerusalem. Hizb ut-Tahrir
views itself not as a religious organization, but rather
a political party whose ideology is based on Islam.
Hizb ut-Tahrir is now a fransnational organization
with thousands of members worldwide, including
Western Europe and the Middle East. The group
aims at uniting all Muslim-populated territories into
a single state, the Caliphate. The first emissaries of
Hizb ut-Tahrir appeared in the southern Kazakhstan
in 1998. Hizb ut-Tahrir now claims to have
thousands of members in southern Kazakhstan,'

Hizb ut-Tahtir’s members regularly distribute
leaflets in southern Kazakhstan; most of them are
written in Kazakh, Uzbek or Russian, a sign that the
group targets all ethnic groups.” However, its leaflets
usually deal with problems faced by Muslims in
other countries (for example, Uzbekistan and
Palestine), rather than Kazakhstan. The group is

' Personal communication with a member of Hizb ut-
Tahrir in Shymkent, February 2004. The author estimates
the organization to have about 1,000 members at the time
of this research, with more sympathizers.

? Personal communication with Igor Savin, director of the
NGO “Dialogue,” Shymkent, Kazakhstan, February 2004.

organized in cells of five people and usually
members use nicknames for security reasons.

The Kazakhstan authorities initially ignored
the group, but in the last few years have responded
with repressive methods. In 2004 alone, Hizb ut-
Tahrir members were seen distributing leaflets and
other printed materials in more than 180 instances;
as a result, Kazakhstan security services launched
111 criminal cases {(Embassy of Kazakhstan 2005a).
In March 20035, the city court of Astana granted the
Kazakhstan Prosecutor General’s request to declare
Hizb ut-Tahrir an extremist organization and ban its
activity in the country (Embassy of Kazakhstan
2005b).

Drawing on fieldwork conducted from
Septemaber 2003 to January 2005, the article will
show how social movement theories can help
explain the rise of Hizb ut-Tahric in southern
Kazakhstan. Fieldwork included examining Hizb-ut-
Tahrir’'s books and leaflets, and interviewing
members, officials, and Muslim clerics.® Social
movement theories focus on multiple aspects of the
origins of collective action, including responses to
mobilization of resources, responses to political
opportunities and framing processes. Finally, the
article will suggest that the group has utilized its
ideology to mobilize support among religious
Muslims in southern Kazakhstan.

* Research was sponsored by the Solomon Asch Center
for Study of Ethnopolitical Conflict, University of
Pennsylvania.




